Det tradisjonsrike magasinet BLAB! er tilbake! Til undring for noen, til glede for mange.
Magasinet BLAB! Ble grunnlagt, redigert og designet av Monte Beauchamp, kom med sitt første nummer i 1986. Tidsskriftet var en blanding av alternative tegneserier, illustrasjonskunst, design og artikler om obskure populærkulturelle fenomener. I løpet av sine første drøyt tyve år kunne BLAB! skilte med et stjernegalleri av tegneseriekunstnere, mange av dem veteraner fra 60- og 70-tallets undergrunnstegneserier, som bl.a. Kim Deitch, Justin Green, Howard Cruse, Jay Lynch, Spain Rodriguez, Gilbert Shelton, Robin Williams og Skip Williamson. Men også nyere stjerner (den gang) som Charles Burns, Sue Coe, David Clowes, Drew Friedman, Chris Ware og Gary Panter.
Etter drøyt ti års pause er magasinet nå tilbake i en ny inkarnasjon: Comics and Stories That Will Make You BLAB! Planen er å sende ut en ny utgave hver niende måned, fokusert på tegneserier, hovedsakelig biografisk vinklet.
I første utgave av nye BLAB! får vi således tegneserier om Supermann-skaperne Jerry Siegel og Joe Shuster, Crime Does Not Pay-redaktøren Bob Wood, Nosferatu-regissøren F.W. Murnau, barnebokforfatteren Beatrix Potter, kattetegneren Louis Wain og forfatteren F. Scott Fitzgerald. Alle tegnet i forskjellig stil og forskjellig vinklet.
Sagaen om Siegel og Shuster, deres suksess og fall, og deres kamp mot National Periodicals (DC Comics) om Supermann-rettighetene, burde være velkjent. Men Monte Beauchamp (tekst) og Ryan Heshka (tegninger) makter likevel å levendegjøre historien med lett karikerte, uttrykksfulle bilder og en tekst full av fakta og detaljer, uten at sidene blir overlesset. Serien holder fin balanse mellom fokuset på de to serieskaperne, og et videre perspektiv på tegneseriebransjen fra 30-årene, via 50-årenes sensur, frem til 70-tallets Supermann-film.
Serien om Beatrix Potter, skrevet og tegnet av Giselle Potter (ingen slektning), tar for seg en lite påaktet side ved den kjente barnebokforfatterens virke. Nemlig hennes interesse for og dokumentasjon av flora og fauna. Spesielt interesserte hun seg for sopper i alle varianter, og hun skrev og tegnet en avhandling om disse vekstene. Men vitenskapsetablissementet nektet å ta forskningen hennes seriøst, og avfeide avhandlingen. Tenk, en dame i våre gemakker! Så Beatrix Potter konsentrerte seg isteden om å lage barnebøker. Serien om henne er utført i store, vannfargebaserte illustrasjoner med tekst, noen av dem nærmest som collager å regne. Pent og informativt det hele, men kanskje ikke så medrivende.
Det er derimot Noah Van Scivers serie om tegneseriepioneren Bob Wood. Vi følger Woods tragiske skjebne fra tegneserieheftenes gjennombrudd på 30-tallet. Sammen med kollegaen Charles Brio startet han i 1942 det epokegjørende tegneserieheftet Crime Does Not Pay. Alle seriene i heftet gjenfortalte gangsterhistorier fra virkeligheten (heftig dramatisert og utbrodert), med grafisk visualisering av vold og død, og med innslag av alkohol og narkotika, og klare hentydninger til sex. Heftet ble en dundrende suksess og solgte på sitt meste rundt en million eksemplarer. Det ble selvsagt fulgt opp med et utall kopier og konkurrenter. Gjennom det hele følger vi (i Van Scivers strek, holdt i stemningsskapende bruntoner) den alkoholiserte, ubalanserte, gamblingavhengige Bob Woods kaotiske liv.
Krimtegneseriene ble også rammet av 50-tallets sensuriver, og Van Sciver viser eksempler på hvordan The Comics Code Authority «korrigerte» seriene i Crime Does Not Pay. Snart ble krimheftene skviset ut fra bladkioskene, der blodfattige superhelter, Disney og Archie nå fikk råde grunnen. Som Van Sciver lar Charles Biro bemerke: «Well, mine wasn’t like this gumdrop shit.”
Som en bitter ironi endte Bob Wood opp som en figur hentet ut fra hans egne krimhefter. Forsoffen og alkoholisert myrdet han sin elskerinne i et billig hotell, ble arrestert og dømt til flere års fengsel. Crime does not pay!
En annen viktig bidragsyter i BLAB!, dog nesten femti år etter sin død, er kultfavoritten Fletcher Hank. Han får ikke en biografisk behandling, men er representert med en episode av sin serie Fantomah – Mystery Woman of the Jungle. Hanks karriere som tegneserieskaper var svært kort, fra 1939 til 1941, og han forsvant raskt under radaren. Helt til hans særpregede serier ble gjenoppdaget og verdsatt på 2000-tallet. Han arbeidet innen de kommersielle genrene og laget jungelserier, superheltserier og adventure-serier, alt gjennom tegneseriestudioet til Will Eisner og Jerry Iger.
Fletcher Hanks serier er, uansett genre, nærmest surrealistiske, med stive, uproporsjonale figurer som gjerne svever gjennom luften, i fantasifulle omgivelser og med handling som gikk over stokk og stein. Den kraftige streken hans kan minne om Basil Wolverton, men uten dennes sans for humor. Hanks historier er tettpakkede og voldelige, skurkene får sin bekomst så det holder. Som i herværende Fantomah-historie, hvor skurken blir lemlestet av en flokk gorillaer, ben og armer rives av og kastes opp i luften.
Fantomah-historien i er del av en fyldig seksjon i BLAB! som tar for seg gorillaer i populærkulturen, med en artig, lettlest artikkel av Monte Beauchamp som strekker linjene fra de første europeiske beskrivelser av gorillaer i 1847 frem til Rolling Stones’ gorillaportrett på samleplaten GRRR! i 2012. På veien er vi innom alt fra krigens propagandeplakater, King Kong, Hal Fosters Tarzan og mye annet. Alt illustrert med et utsøkt antall dramatiske filmplakater, samlekort, leker, tegneserieforsider, manneblader og malerier – alle med gorillaer.
Det svakeste bidraget i denne utgaven av BLAB! er nok serien om den tyske filmregissøren F.W. Murnau, skrevet og tegnet av Sasha Velour (illustratør, designer og dragqueen). Velour har tidligere utgitt tegneseriene Stonewall (2012) og Three Dollar Riot (2019). Serien om Murnau forutsetter at leseren har endel kunnskap om hans film Nosferatu (1922), bakgrunnen for denne og om Murnaus forhold til maleren Walter Spies. Og serien er litt stivt tegnet og glorete fargelagt.
I tillegg til alt dette inneholder BLAB! en illustrert artikkel om UFO-observasjoner, Watson Hestens kuriøse The Freethinker’s Pictorial Text-Book (fra 1890), en håndfull morsomme annonser hentet fra fordums tegneseriehefter, den korte, biografiske serien om F. Scott Fitzgerald (The Shit-faced Prodigy of the Jazz-age) og den sjarmerende lille serien The Typephiliac – om Frank, som er fanatisk opptatt av skrifttyper og fonter.
Alt i alt er nye BLAB! en forfriskende blanding av tegneserier, populærkultur og kuriosa, satt sammen av en redaktør som brenner for stoffet og som vet å gi det en tiltalende innpakning. Kanskje ikke helt for den generelle tegneseriekonsument, men for alle med sans for mediets historie og dets aparte avstikkere burde det være mye å glede seg over.
Denne nye utgaven av BLAB! forhandles av Tronsmo Bokhandel, som også har de tidligere utgavene nr. 16-18 på lager. Tronsmo har også Monte Beauchamps bok Masterful Marks – Cartoonists Who Changed the World (Simon & Schuster, 2014).
Comics and Stories That Will Make You BLAB!
Av diverse. Redaktør: Monte Beauchamp
112 sider
USD 19.99
Dark Horse Books
Tronsmo melder at det nye BLAB! kommer på lager rundt 14. september.