Høsten er tiden for mørke og mystikk. Og i den forbindelse er det av Edward Rubikon nå blir egen bokserie med debuten «Kong Grimms Hevn».
Tegneserier for barn er stadig vanskeligere å selge i Norge. Mange gode konsepter er forsøkt; et stort antall av dem kan leses enten i antologien Propell (Egmont, 2006) eller i visse utgaver av Bobla. Men få av dem kommer noen vei. Barne-og ungdomsbøker som blander prosa og tegneserier selger derimot godt. Det finnes flust av internasjonal eksempler, inkludert En Pingles Dagbok, Gutta i Trehuset og Dustedagboka. Cappelen Damm har til og med utgitt en ambisiøs norsk bokserie innen dette formatet, Tor Erling Naas’ og Sigbjørn Lilleengs Apefjes. Kanskje ikke så rart at da Aleksander Kirkwood Brown og Andreas Iversen prøvde å selge inn sin Bobla-tegneserie til Cappelen Damm, Edward Rubikon, gikk de med på å lage serien i samme format.
Edward Rubikon er et eksempel på den overnaturlige barnedetektiven som er helten i så mange filmer, tv-serier tegneserier og bøker. Det er en arketype vi kjenner godt, og som fortsatt slår an. Denne første boka, «Kong Grimms Hevn», forklarer premisset på en enkel og grei måte: Edward Rubikon bor i den tilsynelatende idylliske småbyen Grimsrud, som i virkeligheten er full av overnaturlige farer. Edward er en av få som ser det, og den eneste som gjør noe med det sammen med sin beste venn og eneste fortrolige, klassekameraten Kasper. Den første boka introduserer også to elementer, nemlig Grimsrud festning (som selvsagt er hjemsøkt) og et hemmelig rom med spøkelsesjakt-utstyr (beleilig!) som ble laget av Edwards tipp-tippoldefar.
Andreas Iversens strek er lette og ledige i formen, og det er atskillig humor i tegningene hans alene. Men Brown trenger å jobbe litt mer med historiefortellingen, som er preget av uthaling. Kanskje er det Edward Rubikons overgang fra kortere til lenger historien som har vært en utfordring? Det kan også virke som Brown sliter litt med overgangen fra tegneserie til prosa. Prosadelene av boka er skrevet nesten som et manus, og har vanskelig for å rive seg løs fra dette formatet. Fortellerspråket blir sjelden brukt til annet enn å beskrive hva som skjer i øyeblikket. Riktignok har dette en fordel – Overgangen mellom tegneseriesidene og resten flyter veldig bra sånn. Brown og Iversen har begge tatt med seg en svært visuell forståelse av Edward Rubikon fra tiden da det var en ren tegneserie, og boka fungerer best når den får lov til å være det. Særlig ettersom i alle fall denne første boka er såpass actionorientert.
Edward Rubikon har atskillig potensiale som en mysterieorientert barnebokserie, men jeg håper på en litt mer ambisiøs historiefortelling i framtidige bind.
Edward Rubikons Mysterier: Kong Grimms Hevn
ISBN 978-82-02-52769-3
Av Aleksander Kirkwood Brown og Andreas Iversen
110 sider
149 kr.
Cappelen Damm
Les også: Edward Rubikon blir bokserie