Kunsten å lykkes som kontorrotte

Børge Lund prøver seg igjen på en «håndbok», denne gangen en angivelig guide til suksess i arbeidslivet. Med støtte fra et utvalg seriestriper lykkes han nok en gang med å formidle slagkraftig korporativ satire.

«Velkommen til arbeidslivet» er både prosabasert humor (nytt materiale) og instruks i stripeform (hentet fra bladene) med antihelten Kjell, hans medansatte og ledere på alle nivå. Humoren til Lund er iblant såpass skapt og nært innpå realiteter fra byråkratiet at noen av tipsene hans til de som vil lykkes, er genuint gode. En av spesialitetene til Lund er dyptloddende ironi. Forordet gir en god pekepinn om dette; «Du har fått sparken. Du har rett til å møte på jobb og gå ut oppsigelsestiden, men hvis du kan være så snill å ikke møte, skal du få et halvt år med lønn.»

Alternativ CV
Man trenger ikke ha lest noe av Børge Lund for å komme inn i «Velkommen i arbeidslivet» heller. Karakterene fra andre Lunch-striper er med, men de introduseres såpass godt i boka at man fort nok kommer inn i tankegangen deres. Men det vil utvilsomt være en fordel å ha erfaring innen kontorarbeid for å skjønne alle vitsene. Selv har jeg opplevd kontorlandskap i kraft av å jobbe som lærer, i diverse redaksjonslokaler og også som sambandsmann i marinen. De uskrevne reglene og de mange meningsløse møtene, ineffektive satsingene og hierarkiske absurditeter har jeg fått en viss kjennskap til.

For øvrig er det interessant å merke seg hva Lund selv har av fartstid fra kontorjobber. Strand Forlag skriver i en epost til meg at Lund har sittet i kontorlandskap kontinuerlig og også vært i kontakt med organisasjoner i både privat og offentlig sektor helt siden han var ferdig utdannet som industridesigner i 1998. Etter den første ansettelsen som var over før den var begynt (som forfatteren beskriver i Forord), jobbet han i tre forskjellige firmaer fra 1998 til 2011. I 2011 etablerte han seg som fulltids serieskaper, men skjønte snart at han trengte å være i et kontorlandskap for å få inspirasjon til stripene. Dette tilstår og forklarer han i boka.  I tillegg har han som serieskaper tatt en rekke oppdrag for både bedrifter i privat sektor og organisasjoner i offentlig sektor, i form av tegneseriestriper, foredrag og dekor som kan relateres til Lunch-universet.

Boka byr på flere morsomme observasjoner fra livet i kontorlandskap; dette er altså den 20. boken på 10 år om denne tilværelsen. Innledningsvis presenterer Lund faktisk sin alternative CV, hvor det står årstall, geografisk sted og navn på programvare. Leseren lærer at Lund behersker PowerPoint, Word og Outlook relativt godt. 

Aspekter ved arbeidslivet
Aspekter ved arbeidslivet er belyst gjennom 10 kapitler, som er inndelt i bl.a. Jobbintervju, Ledere, Kolleger, Møter, Tid og avslutningsvis (selvsagt); Bytte jobb. Alle kapitler starter med en tekstlig innføring i begrepet. I Kolleger byr han på en introduksjon av de forskjellige mennesketypene man møter på i byråkratiet. Vanessa bruker eksempelvis bare ord til å fylle setninger, Bodil er ineffektiv som få, Terje er besserwisseren og Birger er en såkalt flottør; en håpløs optimist som desperat prøver å oppmuntre folk til videre innsats. På sitt beste er Lund nærmest litt filosofisk. Slik som når han påviser at Einsteins relativitetsteori observeres best i kontorlandskapet. Ingen vet hvor tiden blir av, den bare forsvinner. Jeg humrer godt av denne latterliggjøringen av byråkratiet. Her er også noen artige refleksjoner om travelhet, og hvordan det kan være en spektakulær kunstform (!) å se travel ut.

Dette er som sagt satire, og dermed naturligvis satt på spissen, men så veldig spisset er det ikke alltid. Brukt edruelig kan «Velkommen til arbeidslivet» være til nytte for ferskingen, og til trøst for mer erfarne ansatte. For den siste gruppe er det mange opplagtheter, men også mange aha-øyeblikk når man stopper og tenker at, ja men dette er jo helst sant!   


Lunch- Velkommen til arbeidslivet
Av Børge Lund
Forord av forfatteren
176 sider
349 kr.
Strand Forlag

Les også:
Ikke bare bare å bli integrert i norsk arbeidsliv

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *