Pliktøvelser av en dreven artist

«SNAKKEBOB, jeg?» må karakteriseres som et hvileskjær fra den semiotiske tegneseriepoeten Tim Ng Tvedt.

I tilfellet Kim Ng Tvedts Snakkebob er ordinær leseretning fra øverst til venstre til nederst til høyre — resten av stripen er fylt med noe som i følge forfatter skal være snakkebobler, men som ikke har noen funksjon utover det estetiske. Boblene tilfører ingen dybde dersom man forsøker følge deres tråd, i skarp kontrast til for eksempel bakgrunnsbildene i Fiinbeck og Fia – bilder og bobler som tilfører heller en å forvirrer historien. Eksperimenteringen med stadige repetisjoner og gjentakelser av fraser er for så vidt interessant, men jeg opplever at snakkeboblenes plassering er lagt på i etterkant som et overskyggende sideprosjekt. Forlaget har slengt på et sitat fra Scott McCloud på forsiden, men klarer ikke følge opp med å gjøre boblen til det interessante i boken. De mange umotiverte strekene blir forstyrrende for opplevelsen.

Bobler?

Snakkebobler er i følge Will Eisner «A desperation device», noe Scott McCloud i en av sine mange vurderinger modererer til «maybe is intrinsic to the medium, is kind of inevitable». Det er mye uforløst potensiale i Tvedts verk. Snakkebobs formspråk oppleves like spennende som de blanke sidene i Pusurs skoledagbok etter et langt skoleår hvor tenåringer eksperimenterer med å legge streker over og under hverandre i ulike lag. Det er synd forlaget har valgt ut kun disse sidene i Tvedts serie til publisering. Fra Facebook kjenner vi til andre Snakkebob-striper som, i mine øyne, ville bidratt til å heve utgivelsen.

Skjødesløs forlagsvirksomhet

Valget utgiver har foretatt når det gjelder innbinding er noget aparte. Det ser ut til å være handlet inn spiral-rygg -hullemaskin og overhead-slides fra et tiloversblevet fylkeskommunalt hustrykkeri. Resultatet gjør ikke ære på tegneserien, den ender opp med å ligne på den slags kalendre som henger på kjøleskapsvegger landet over.

Tim Ng Tvedt har bak seg en rekke interessante utgivelser i forkant av denne. I «Tegneserier» (2018), viser han at han har godt grep om virkemidlene i den niende kunstart. «SNAKKEBOB, jeg?» må karakteriseres som et hvileskjær fra den tegnende poeten, og vi ser frem til Tvedts neste verk. Forlaget har ikke oppdatert forfatterens profilside med verket Snakkebob ennå.

SNAKKEBOB, jeg?
Av Tim Ng Tvedt
60 sider liggende A4