Visjoner fra et vinterlandskap

-Det har vært flere ideer som har smeltet sammen, sier Aleksander Kirkwood Brown om Skare. Den postapokalyptiske tegneserieboken er hans første fortelling innenfor science fiction-segmentet.

Sjangeren er «Postapokalyptisk spenningsdrama for ungdom», og handlingen finner sted tolv etter at en asteroide traff jorden og forandret klimaet. Tenåringsjenta Skare, som innledningsvis har hatt en traumatisk opplevelse i møte med en snøscooterbande og såvidt overlever, streifer rundt i isødet. Hennes ledsager er Leo, som er en mann med dyster fortid. De to samarbeider for å overleve og bevare sin menneskelighet. Men den snødekte verden er full av trusler. I tillegg til omstreifende bander, møter vi også postapokalyptiske vesener og monstre. Håpet er å finne et sted hvor det ikke er snø og kulde. Det er en historie om håp, lojalitet, tillit og tilgivelse.

Corona-tiden påvirket historien
-Jeg har alltid likt science fiction-sjangeren veldig godt. I Skare dukker det opp mange ideer som jeg har lekt med i flere år. Fortellingen om Skare og Leo har jeg hatt i hodet lenge, og jeg var på jakt etter en passende setting å bruke den. Selve manuset skrev jeg i corona-tiden, og den første lockdown-perioden var det jo slik at man skulle avstand til andre mennesker og nærmest være litt skeptisk til andre. Det har påvirket historien ganske mye. I Skare betyr andre mennesker fare, og uroen fra den tidligere corona-tiden har også vært en inspirasjon. Dette er ideer som man også ser i fortellingen. For noen år siden fikk jeg en sønn, og da begynte jeg også å tenke mer på fremtiden og klimaendringer, forteller Brown, som tidligere har skrevet bøkene om Edward Rubikon, Magnus Carlsen og sjakkmorderen (2020) og Norges Ninjakommandør (2019). I tillegg har han skrevet manus til filmene om Askeladden.

-Det er også filmatisk inspirasjon i Skare. Postapokalyptisk verden i Mad Max og The Road har inspirert meg, i tillegg til Walking Dead-TV-serien/tegneserien og tegneserien Sweet Tooth, sier han. – Men det er ingen direkte referanser til corona eller krimakrisen i Skare, det har bare vært med på å farge historien.

Tittelen Skare har flere meninger, – Selvsagt er det hovedpersonen Skare, som også har fått et arr (scar), og er fysisk merket av skaren. Skare er også en type snø som er hard på overflaten, med løsere snø under. Man må trå forsiktig for å overleve i den nye verden. På et større plan må også menneskene trå forsiktig på planeten. Hvis det blir aktuelt å oversette Skare til engelsk, vil nok tittelen bli «Snow crust», kommenterer Brown.


Beatles som soundtrack
– Det handler også om de beste og de verste sidene av menneskeheten. Og hvilke ting fra vår sivilisasjon som er verdt å ta vare på. Beatles representerer den positive, kreative siden av menneskeheten og er for meg det ypperste av musikk skapt av mennesker. Jeg ville ha med en scene hvor Skare oppdager Beatles for første gang, idet hun får øynene opp for nye ting ved tilværelsen. Sangen “While My Guitar Gently Weeps liker jeg veldig godt, og teksten synes jeg passet bra til handlingen. Blant annet strofen «I don’t know how you were diverted, you were perverted too», som understreker hvordan ingen kan overleve i den nye verdenen uten å bli korrumpert på noe vis. I begynnelsen har jeg også med tekstutdrag fra en dyster  Nick Cave-låt, «Fifteen Feet of Pure Snow». Den setter tonen i starten, kommenterer Brown.

Levendegjorde Skares verden
Brown gir mye heder til den erfarne tegneren Thomas Falla Eriksen, som er kreditert både for illustrasjoner og farger. -Det var en stor glede å samarbeide med han. Faktisk var det Strand Forlag som foreslo at jeg skulle samarbeide med Thomas. Av hans verker liker jeg godt Squidologi, og vi har begge stor sans for tegneseriene til franske Moebius. Tegnestilen til Thomas kan muligens minne litt om hans . Han fikk  frihet  til å tolke og bryte ned manus og bestemme hvordan det skulle se ut. I prosessen gjorde han flere skisse-manus som jeg kommenterte underveis. Det har vært en massiv jobb for han. Mange av hans visjoner synes jeg faktisk er bedre enn det jeg hadde forestilt meg på forhånd, og han har også stått fritt til å tolke mine forklaringer i manus. Vesenene i Skare beskrev jeg litt vagt med vilje, og der har Thomas fått mulighet til å slå seg løs. Jeg visste at han ville klare å tegne en fascinerende fremtidsverden, for det har han gjort i de tidligere bøkene sine. Men jeg var spent på hvordan han ville løse dette med mennesker, emosjoner og patos, som er minst like viktig i Skare. Til min store glede og lettelse løste han dette på en utrolig god måte, sier Brown om samarbeidet. Han håper på at det blir rom for flere historier om Skare. – Det har vært veldig artig å skape denne verden og jeg håper på mulighet til å skrive mer om dette, men det får vi se an. Før den tid kommer det i alle fall en ny Edward Rubikon-bok.

Hvilket medium liker du best å virke innen?-  Alle medier har sine fordeler og ulemper, men tegneserier er ett av mine favorittmedier.  Med tegneserier så har man mye  mer  kreativ kontroll, man kan forene det beste fra bøker og film, men har ingen budsjettbegrensninger som innen film. Tegneserier kombiner på mange måter det beste fra film og bøker.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.