Lindgren og meg

Elin Lucassi prisnominerte “Jag älskar Astrid Lindgren” er en sterk skildring av savn og psykisk sykdom hos en alenemor.

Ylva er fratatt barnet sitt, og alenemoren ønsker å få sønnen tilbake. Det er utgangspunktet for Elin Lucassis utgivelse “Jag älskar Astrid Lindgren”. Vi følger Lucassi i nåtid og med små drypp tilbake i tid til hendelser som preger henne nå. Ylva er bevisst at det er slått fast at hun sliter psykisk, men samtidig har hun et håp om å bli gjenforent med sønnen.

Den svenske tegneserieskaperen Elin Lucassi har så langt ikke hatt utgivelser på norsk, men “Jag älskar Astrid Lindgren” er hennes femte tegneserieroman. I tillegg lager hun den selvbiografiske tegneseriestripen “Rit-Lucassi”. I “Jag älskar Astrid Lindgren” våger hun seg ut på å skildre psykisk sykdom. Hovedpersonen Ylva har gått gjennom et vendepunkt i livet, og ser et fellesskap med Astrid Lindgren, som også i sin tid ble fratatt sin sønn (hennes atskillelse varte i fire år). Med dette utgangspunktet blir Lindgren en besettelse for henne. Flere ganger besøker hun Lindgrens hjem i Stockholm (Dalgatan 46). Stedet er også i virkeligheten et museum, der gjester kan komme og se boligen slik den var da forfatteren levde.

Narrativet er dyktig utført. Gjennom de små avsnittene som skildrer fødsel, graviditet og unnfangelse får leseren vite mer om Ylva og hennes situasjon. Disse kommer innimellom de Ylvas gjentatte besøk til Astrid Lindgrens hjem, og sammen er dette brikker som settes sammen til en større hele. Inn og ut av mentale forvirringer viser Lucassi hendelser som underbygger at Ylva er psykisk ustabil. Samtidig som handlinger hver for seg kan forsvares, blir helheten av de ulike handlingene så store at de tydeliggjør Ylvas manglende kontroll over livet sitt. Elin Lucassi bruker både nonfigurative fremstillinger og overnaturlige inntrykk for å underbygge dette. Disse dryppene må bearbeides av en leser, som selv trekker sine konklusjoner underveis.

Elin Lucassi har valgt å tegne denne boken i svart/hvitt. Hun har en klar linje i arbeidet sitt der hun går for forenklinger i gjengivelser av mennesker og bakgrunner. Særlig karakteristisk er de utstående leppene og «spøkelsesnesene» som alle menneskeskikkelsene hennes har.  Fortellerteknisk er Lucassi dyktig; enkeltsider og sekvenser fungerer veldig godt. Hun drar handlingen videre på en flott måte, så det er vanskelig å legge boken fra seg.

Med “Jag älskar Astrid Lindgren” har Elin Lucassi produsert en sterk og lesverdig fortelling Den krever noe av leseren, men samtidig har den mye å gi i sin viktige skildring av psykisk sykdom. Utgivelsen kan kjøpes gjennom flere norske nettbokhandlere.

Jag älskar Astrid Lindgren
Av Elin Lucassi
150 sider