Komikk om kvinnefotball

«Blør for drakta» er en frisk tegneseriebok som tar utgangspunkt i kvinnelig fotball. Det er et lovende utgangspunkt at den er ført i pennen av en aktiv proff-spiller som bruker stripetegning som en mulighet til å koble av fra toppidretten.

Det føles som en evighet siden Boing! og Buster sto i bladhyllene, Å registrere at en ny fotball-tegneserie omsider er ute på det norske markedet, er kjærkomment.  At de har vært så manko på slike her til lands er forunderlig med tanke på hvor enorm interessen for kampen om lærkula er blant dagens ungdommer.

«Blør for drakta» tar utgangspunkt i kvinnefotball, og byr på litt harselas om de mange mytene som omgir idretten. Allerede på førsterute får en korpulent sofasitter, som sitter benket foran sportssendingene på TV-skjermen, gjennomgå. «Kvinnefotball, hva er nå det godt for? Vi menn er bedre i sport,» sier den usunne middeladrede mannen.

Fartstid fra bladene
Hils på Noor Hoelsbrekken Eckhoff. Dette er hennes bokdebut som serietegner.Fra før er 23-åringen kjent som proff i Italia, som midtbane-spiller for Inter Milan, og som landslagspiller. Hennes striper har gått i bladene Pondus og Skolefri. Ifølge presseskrivet har hun tegnet striper siden hun var seks år, og hennes stil har vært inspirert av Nemi, Tegnehanne og manga-serier. Måten Eckhoff tegner ansikter på gir assosiasjoner til manga, mens humoren minner om Nemi. En viss forkjærlighet for halloween-antrekk og eksotiske skapninger deler hun også med Lise Myhre. Vitsene hennes er gjerne korte og poengterte, ofte er det kun en eller to ruter, mens de lengste er på åtte ruter. I forordet skriver hun at fotball og tegning er de to de morsomste tingene hun vet om.

Intervju med proffene
«Blør for drakta» byr også på intervju med Caroline Graham Hansen (som spiller på Barcelona og landslaget), Lise Klaveness (fotballpresident og tidligere landslagspiller), Sif Kalvø (første norske kvinnelige fotballproff) og Adriana Imeri (har spilt på Vålerenga og trent Holmlia og Nordstrand), Byamonea Yesse (spiller på Holmlia) og seg selv, Noor H. Eckhoff. De snakker om erfaringer fra fotballbanen, om å takle motgang, anekdoter osb. Intervjuene er ganske utførlige og spredt i bolker utover boka. Jovisst er de interessante og med fine bilder og illustrasjoner av spillerne, men de blir litt vel lange og teksttunge. Disse bidragene kunne vært kortere. Jeg kunne egentlig tenke meg at en del av disse sidene i boken heller ble brukt på morsomme striper.

Proffspilleren fra Oslo har en hel del selvironi som gjør seg godt i ruteform, som når hun poengterer for en mannlig spiller at da de sa at man skulle blø for drakten, så tror hun ikke det var dette de mente, hvorpå hun kikker ned på shortsens bakende. Der er det en tydelig menstruasjonsflekk. Faktisk er det hele tre menstruasjonsvitser i denne boka. I en annen vits flekker hun eplekjekt av seg trøyen og blotter brystene, med en artig kommentar fra en rådgiver om hvilke konsekvenser dette fikk. I hele tatt er Eckhoff glad i fysisk humor, og jeg humrer også av de karikerte ansiktsuttrykkene hun viser i jakt på fotballen i en stripe.

Vinner-mentaliteten man finner i fotball, harseler hun heldigvis også mye med. Enkelte vitser er litt mer ettertenksomme, og innebærer kreativ lek med tegneseriemediet, som når hun skriker til dommeren «Vent til jeg får tegnet dette om i boken min!!». Atter andre igjen føles litt platte og barnslige, som det harde tilsparket som går over Eiffeltårnet og gjennom den kinesiske mur. Men jeg vil tro at unge lesere er mer underholdt. Tross alt er målgruppen fotballinteresserte fra 12 år og oppover, spesielt jenter. For mange blir nok dette fornøyelig sommerlektyre.

Noor blør for drakta
Av Noor E. Eckhoff
Forord av forfatteren