Verktøy for gråværsdager

Å holde barn unna skjermer på en regnværsdag kan være utfordrende. Med Max Estes’ bok får man et hjelpemiddel, men det krever kanskje litt kreativitet.

Max Estes har gitt ut en rekke tegneserieromaner og bildebøker hvor historiene heller fortelles gjennom illustrasjoner enn ord. Regnværsdagen er også fullstendig uten tekst, og forteller den ganske søte og absurde historien om en gutt og hunden hans som er ute og leker i regnværet, og de dype dammene fører dem til slutt til havet, seilende i en paraply.

Seriens tegninger er enkle, flate og stiliserte, uten noen særlige detaljer hverken i forgrunn eller bakgrunn, men med innslag av figurer som dukker opp og forsvinner uten at de egentlig har noen påvirkning på historien. Fargeleggingen er for det meste regnværsfarger, blå og grå, med gutten som stikker seg ut i gult og rødt. De enkle bildene gjør det kanskje lettere for småbarn å følge med på historien, men gjør dem mindre interessante å drømme seg vekk i.

Til tross for at boken er uten tekst gjør kanskje den litt underlige historien, og de enkle tegningene, boken til bedre å «leses» sammen med voksne. Dermed kan en gå gjennom historien og snakke om det som skjer, bilde for bilde, og kanskje etter hvert begynne å spinne videre på det som skjer, og lage egne fortellinger. Hvem er den merkelige skapningen på fjelltoppene? Hvor skal romvesenet i UFO-en? Hvorfor har en av skyene øyne?

Kanskje man til og med kan inspirere ungene videre til å dikte fortellinger og komme seg bort fra skjermene på regnværsdager, eller til og med lokke dem ut for å se om de også seiler ut til havet i en paraply.

Regnværsdagen
Av Max Estes
48 sider