De siste årene har det bergensbaserte forlaget Überpress valgt sin egen vei i det norske tegneserielandskapet. I tillegg til enkeltutgivelser med ulike norske serieskapere, har en rekke antologier med genretegneserier vært en unik satsing hos forlaget. Tidligere har Überpress blant annet gitt ut westerntegneserier, skrekk og tegneserier om vikinger, og dette har gitt norske serieskapere muligheten til å prøve seg med noe annet enn for eksempel humoristiske stripetegneserier.
Primus motor i Überpress er Are Edvardsen. Edvardsen er utdannet animatør, og han har arbeidet med tegneserier i en årrekke. På nittitallet var han involvert på utgiversiden i tegneserieforlaget Dragefjellet, og han har laget diverse tegneserier som er utgitt på både større og mindre forlag. Interessen for den niende kunstart er stor for Edvardsen, og han er fast bidragsyter til podkasten «Teikneseriehovudstaden» og nå også som skribent for tegneserietidsskriftet Empirix.
Antologien «Überokkult» er en variert utgivelse. Her går det i syv historier med ulike og varierte tilnærminger til det okkulte. Kvaliteten varierer noe, men de beste bidragene er meget gode.
«Überokkult» ledsages av en lekker forside laget av Mac Ask og Andreas Håndlykken som nok er best kjent for tegneserien «4AM», som blant annet er trykt i tegneseriebladet «Kollektivet». Forsiden er knyttet opp til antologiens første historie, der Håndlykken og Ask tar for seg livet i en liten sekt i distriktsnorge. Serieskaperne byr på en lesverdig og interessant historie, og tegningene er utsøkte. Historien kan også by på en overraskende og god avslutning, og den viser at serieskaperne helt klart har mye å by på i nettopp dette formatet.
En noe røffere og annerledes tegnestil ser vi hos Jey Levang. Serieskaperen fra Sandnes leverer en flott tegneserienovelle i form av «Døren», der vi treffer en alkymistlærling. Lærlingen har sine utfordringer med læremesteren, men det er også en tegneserie om det å finne mestring i en spesiell situasjon. Tuva Røisli leker seg med humoristiske poenger i sin historie. Den har handling fra en slags speiderleir der deltakerne har overnaturlige evner. I jakten på speidermerker prøver tre av dem å fange en djevelhare. Det blir komplikasjoner underveis, og Røisli viser styrke både som forteller og tegner.
Avslutningen er det redaktøren selv som tar seg av. I en absurd og morsom «Geba»-historie møter vi Geir og Bjarne i en alt annet enn forutsigbar historie. Edvardsen bruker sin artige stil med karikerte figurer, overdreven slapstick og spennende utsnitt.
«Überokkult» er en av de bedre antologiene fra Überpress så langt. Det blir spennende å følge forlaget videre inn i andre genretegneserier, og dette utstillingsvinduet er en flott måte å bli kjent med nye og fremadstormende norske serieskapere.
«Überokkult»
Redaktør: Are Edvardsen
ISBN 978-82-93254-22-5
100 sider
150 kroner
Überpress
Anmeldelsen er tidligere trykt i Sydvesten 11. januar 2018.