Til vesten med triadene

«Chinaman» er en sjeldent god westerntegneserie, med en utradisjonell helt. Akkurat nå er den tilgjengelig i norsk språkdrakt.

Westernserie har gode dager her i Norge. I hovedsak skyldes det Tex Willer, som vanlig, men innimellom får vi se mer av bredden i genren. For tiden utgir Egmont en fransk westernserie av nyere dato «Chinaman».

Egmomt har valgt å samle to og to album i de norskspråklige utgivelsene. Den første boken inneholder albumhistoriene «Gullfjellet» og «På like vilkår», mens den andre tar for seg kapitlene «Alt for Rose» og «En elv av stål». Serieskaperne Olivier TaDuc (tegninger) og Serge Le Tendre (manuskript) står bak. Le Tendres er et navn mange vil dra kjensel på fra Jerome K. Jerome Bloche, men det er et godt stykke fra krim i Paris og omegn til den amerikanske vestkysten på 1850-tallet. «Chinaman» gir oss nemlig historier fra det ville vesten med et annet perspektiv. Hovedpersonen har kinesisk bakgrunn. Satt litt på spissen er det nok en westernklisjé, særlig kjent fra Lucky Luke, som her får en mer seriøs behandling, jamfør begravelsesagenten i Undertaker.

Nå er det et godt stykke fra Ming Li Foo som stryker Lucky Lukes skjorter, til hovedpersonen i denne serien, Chen Long An. Sistnevnte kommer til USA som en leiemorder tilhørende de kinesiske triadene. Ved grensepasseringen får han et navn tilpasset den engelskspråklige virkeligheten i sambandsstatene, og dermed blir han kjent som John Chinaman (arkaisk benevnelse på kineser)

Serge Le Tendre og Olivier TaDucs serie er et actiondrama med vekt på menneskerettigheter. Vi møter et klassedelt samfunn i USA, også med rangordninger internt i de ulike subkulturene. Kineserne blir sett ned på, og «Chinaman» er en skildring som på noen måter står som et korrektiv til de klassiske westernfortellingene der kampen mellom indianere og europeere står i sentrum, og de orientalske er reduserte til jernbanearbeidere i bakgrunnen. Serge Le Tendre velger å gå inn i den amerikanske immigrasjonshistorien, og han trekker frem den kinesiske innvandringen til USA med årsaker og virkninger. Blant annet skildres interne forhold i det kinesiske innvandrermiljøet, og triadenes påvirkning er en viktig del av fortellingen. Le Tendre ser også nærmere på konflikter mellom ulike innvandrergrupper, og i historien «En elv av stål» ser på spenningene mellom irer og kinesere under byggingen av jernbanen tvers over det amerikanske kontinentet.

Personskildringen oppleves som troverdig. Serge Le Tendre kombinerer medmenneskelige relasjoner med action og spenning, og det er lett å la seg rive med av både melodrama og overraskende vendinger i historien. I tillegg kan serien by på godt kunstnerisk håndverk. Fransk-vietnameseren Olivier TaDuc er en utmerket tegner som vet å drive en historie videre på en flott måte. Stilen hans er realistisk med et dynamisk preg. Det passer godt til en tegneserie der bevegelse er viktig.

Akkurat nå er bind to av «Chinaman» i salg, og man må ikke ha lest første bind for å få et fullstendig utbytte av tegneserien (første bind av «Chinaman» er ikke lenger i salg i butikker og kiosker, men utgivelsen kan kjøpes i spesialbutikker eller nettbokhandlere).

Uansett om du begynner med første eller andre bind er det en tegneserie som det er verdt å se nærmere på.

Chinaman: Gullfjellet/På like vilkår
Skrevet av Serge Le Tendre, tegnet av Olivier TaDuc