La oss bli primitive

Med steinalder-slapstick skal barna lokkes til å lese «Frnk». Så blir de forhåpentligvis for historien.

«Frnk» er det norske markedets nyeste satsing på fransk-belgiske albumserier for barn og ungdom, og i handlingens sentrum finner vi en typisk hverdagshelt i en ikke hverdagslig situasjon. Frank er som de fleste gutter, bortsett fra at han er oppvokst på barnehjem, fordi han aldri har funnet seg til rette hos noen av fosterfamiliene man har prøvd å sende ham til. En kveld når han bestemmer seg for å rømme, gir vaktmesteren ham et kart til stedet der han ble funnet som spedbarn, slik at han kan prøve å finne spor etter opphavet sitt. Sporene leder ham til bygningsplassen til en «forhistorisk fornøyelsespark», så når han ramler ned i en grotte der, og havner et slags eksotisk steinalderlandskap, tror han ikke urimelig at han har havnet i denne parken.  Det tar litt tid før Frank innser at kanskje befinner han seg faktisk i steinalderen.

Første boka har fått den småvittige tittelen «Frnk rykker tilbake til start». Som de fleste framstillinger av forhistorisk tid i tegneserier, tar den seg visse friheter av narrative bekvemmelighetshensyn (eller bare fordi det er gøy). Det eneste hinderet for Franks verbale kommunikasjon med steinaldermenneskene, for eksempel, er at de ikke har lært seg snakke med vokaler (derav navnet på tegneserien, forresten). Bortsett fra det snakker de moderne norsk (eller fransk, i originalen) flytende.

Frnk skiller seg fra de fleste fransk-belgiske humorserier ved at den ikke er tegnet i en nevneverdig stilisert strek. Tegningene er noe mangainspirert, og dandert med utsøkte farger som gjør steinalderverdenen farlig vakker. Men de slekter like mye på den semi-realistiske stilen vi kjenner fra klassiske europeisk western- og spenningsserier (kanskje kan det lokke nostalgiske fedre og bestefedre til å kjøpe serien til ungene). I seg selv har denne kontrasten mellom form og innhold en betydelig komisk effekt. Serien er full av breial og visuelt sterk humor med mye slapstick, velegnet til å påkalle unge leseres oppmerksomhet, samtidig som det er en ordentlig historie med ordentlige karakterer på bunn her. Tilby barna komikk til de kan verdsette også de gradvis mer seriøse aspektene.

Og da er det hendig at Fontini eksperimenterer litt med formatet i den norske utgaven. Nok en gang er det snakk om en albumserie trykt i redusert format for bokhandelsdistribusjon, men forskjellen er at «Tilbake til start» samler to album (presentert som «Del 1» og «Del 2») i en bok. Formatet er nøyaktig det samme som på de norske utgavene av f.eks. Spilledåsen, Kjempene og Småfolkets vokter, så leseren mister ikke noe mer der. Vel er prisen litt høyere, men sammenlikner du sidetall og pris gir «dobbeltutgaven» av Frnk mye mer lesing for pengene.

Dermed får leseren straks anledning til å bli bedre kjent med Franks verden, og se hvordan han utvikler seg med den. Etter en actionpreget begynnelse i del 1, «Starten på begynnelsen», må Frank bruke hele del 2, «Ilddåpen» på å overbevise steinaldervennene sine om nytten av å bruke ild. Det er ikke så lett som man skulle tro, for Frank er ikke gløgg nok til å ta høyde for alle fysikkens lover og naturens luner, og de innfødte er skeptiske til nye ting.  Så det blir som en slags dannelsesreise for begge parter (med en innlysende dobbeltbetydning av tittelen «Ilddåpen»), og allerede når ser vi noe som kan utvikle seg til et epos. Frnk har fått en lovende start.

Frnk 1 – Rykker tilbake til start
Skrevet av Olivier Bocquet, tegnet av Brice Cossu
Farger av Yoann Guillo