Tøffe tak

Tiitu Takalo forteller om tiden som pasient i «Memento mori». Det er en sterk historie om både sykdom, psykisk helse og tilfriskning.

«Memento mori» er latin og kan oversettes med “husk at du skal dø”. Det fortelles at romerske hærførere kunne bli beæret med et triumftog gjennom Roma etter et vellykket felttog. Da satt det en slave bak feltherren, og en av oppgavene var å fortelle hærføreren nettopp «Memento mori» for å understreke livets forgjengelighet.

Den finske tegneserieskaperen Tiitu Takalo har sine grunner til å bruke dette som tittel på en selvbiografisk tegneseriebok. I 2015 fikk hun en hjerneblødning, og var døden nær. «Memento mori» er fortellingen om sykdommen hennes, rekonvalesens og livet etterpå.

Moderne finske tegneserier er lite kjent i Norge. Utenom stripeserier som har vært trykt som biserier i enkelte tegneseriehefter, har vi knapt sett de moderne tegneseriene fra Finland. Tiiti Takalo er en av de ledende finske tegneserieskaperne. Hun bor i Tampere, og typisk for tegneseriene hennes er feministiske tema. Hun har fått utgivelser oversatt; «Memento mori» er for eksempel kommet ut på fransk og polsk. Denne anmeldelsen baserer seg på en oversettelse til engelsk fra 2023.

Tiitu Takalo har laget en stemningsfull og sterk tegneserie. Den begynner med forløpet til hjerneblødningen og følger serieskaperen gjennom opphold på sykehus og i rekonvalesens. Dette er en sakte fortelling med mye plass til tanker og følelser. Noen av øyeblikkene underveis er vanskelige å fordøye. Serieskaperen bruker tid på egne følelser, spekulasjoner og frykt. Boken er fylt med filosofiske tanker, og døden er hele veien en følgesvenn. Vi får møte helsepersonell som gjør en viktig og god jobb med både å hjelpe pasienten, men også med å gi henne utfordringer underveis. Takalo er ikke redd for å skildre hvordan hverdagen brått blir annerledes, og hun strever med å gjøre det hun vanligvis tok på strak arm. Hun er også ærlig på redselen for hva fremtiden vil bringe dersom hun ikke blir frisk.

Tegneteknisk er «Memento mori» et utmerket arbeid. Tiitu Takalo er en dyktig tegner som vet hvordan hun skal lage gode forløp. Enkelte sekvenser uten ord er særdeles vel utført. Stilen er delvis realistisk; Takalo velger forenklede men uttrykksfulle ansikter. Hun er flink på dramaturgi, og hun er ikke redd for å legge inn nonfigurative fremstillinger for å underbygge fortellingen. I tillegg brukes fargepaletten til å underbygge følelser og stemninger. Vi får fulle farger i normalsituasjoner, mens sykdomsfasen og situasjoner med dystre følelser har en mørkere og gråere palett.

«Memento mori» er en kunstnerisk seier for en kapabel tegneserieskaper. Fortellingen er verdt å lese og enda mer verdt å tenke over i ettertid.

Memento mori
Av Tiitu Takalo