Med tegneserien «Avisgjengen» går Kristoffer Kjølberg for alvor inn i barnebokmarkedet med sitt eget konsept.
Overgangen fra «En Som Het» til å lage en mainstream tegneserie for barn på Gyldendal, er ikke så stor som den først kan virke. Kristoffer Kjølberg lagde tegneserien «Pokalen» i 2016, og har illustrert barnebokserien Verdens Verste (X) for Marius Molaug, alt sammen på samme forlaget. Endelig kan det nevnes at Kjølberg i Dongery Klikker-bidragene sine ofte bruker Donald Duck & Co-estetikk, både i strek, språk og humor. Dette har han også tatt med seg til sin nye tegneserie for barn, Avisgjengen.
Serien har aller først fordel av et konsept som er enkelt å forklare, men som samtidig virker tilstrekkelig gjennomtenkt. Vår «helt» Sebastian er journalist i skoleavisa, som han lager sammen med vennene Glenn (redaktør) og Stine (fotograf). Sebastian er i stadig konflikt med Glenn, som vil ha ham til å levere saklig («kjedelig!») nyhetsstoff om skolen, mens Sebastian helst vil skrive om mer dramatiske hendelser. Han argumenterer med at de ville selge flere aviser på den måten, men den egentlige grunnen er mer personlig: Han ønsker å imitere sitt idol Krimreporter Rosenkvist, den hardkokte detektivhelten fra yndlingsbokserien hans. Men for å gjøre det, må Sebastian lete opp mysterier der de egentlig ikke fins.
Første bind heter «Etter Leggetid». Merkelig generell tittel, om enn relevant, og den sørger i alle fall for å holde mysteriets karakter hemmelig. For uten å spoile for mye kan jeg røpe at historien faktisk har et mysterium, attpåtil med en forseggjort forklaring. Rett nok er det snakk om et ganske trivielt mysterium; det er ikke den typen barnekrim, den hvor alt er like seriøst i virkeligheten som det er i barnets hode. Vi blir invitert, først til å le av Sebastian, men etter hvert til å etterforske mysteriet på hans premisser, og til slutt fungerer det som et plott heller enn en parodi – Etter at halve boka er gått med til rene introduksjoner av karakterer og konsept.
Først og fremst er «Avisgjengen» likevel en humorserie. Fraværet av streker mellom rutene kan være en måte å signalisere en lettere stemning på, og er en forholdsvis egenartet uttrykksform. Men inspirasjonen kommer som før nevnt mye fra en Donald Duck-måter å fortelle historier på, med enkle, tydelige tegninger, et kompakt urbant miljø som setting, mye slapstick-og flausebasert humor, komisk overdrevne ansiktsuttrykk, og generøs bruk av visuelle effekter. Muligens kan inspirasjonen også forklare enkelte arkaiske detaljer i historiefortelling. For er det fortsatt noen som trykker skoleaviser og sender bud ut for å selge dem? Av hensyn til helheten i serien fungerer det uansett, og jeg tror barn vil være med på ideen.
I et bok-og tegneseriemarked for barn som er dominert av mer fantastiske miljøer med prangende farger er Sebastian og Avisgjengen hyggelig jordnært, både i historie, strek og ikke minst fargelegging. Med figuren Sebastian kombinerer Kristoffer Kjølberg erkjennelsen av at ting vanligvis ikke er mer enn de ser ut til, med sympati og forståelse for barns ønske om å se mer.
Avisgjengen – Etter Leggetid
Av Kristoffer Kjølberg
80 sider
199 kr.
Gyldendal