Dramaet i tredje bindet av «Forelska?» er tammere enn ventet. Heldigvis blir det understøttet av gode bihandlinger.
Karakterene i «Forelska» modnes fysisk for hver bok, og tegningene til Maya med dem. Du ser hvordan de har vokst (igjen, i alle fall fysisk) og hvordan den visuelle presentasjonen gradvis reflekterer dette også i større nyanser og flere detaljer.
Jeg ville likt å si at utviklingen også er reflektert i historien, men dessverre er bind tre, «Søt musikk» et lite skritt tilbake i forhold til forgjengeren, «Kjærlighetssorg». Det er to grunner til det. For det første er dialogen litt flat og triviell i første halvdel av boka. For det andre er hovedplottet noe keitete håndtert.
Plottet går slik: Eva, som er den mest ettertraktede jenta på skolen (men som har uante dybder, det fikk vi vite allerede i første bok) får et tilbud fra Adrian, som er den mest populære gutten på skolen (og som er uten dybder) om å bli kjæresten hans. Hun avslår, og Adrian blir straks like smålig og hevngjerrig som Gaston i Disneys «Skjønnheten og Udyret». Han lover å knuse henne.
Måten han gjør det på, kan best beskrives som å ty til janteloven. Han starter en litt vag hetskampanje på sosiale media om at Eva tror hun er så spesiell og så mye bedre, men hun er egentlig bare en dust og en bitch, osv. «Slut-shaming» var et tema i første boka, så jeg forstår hvorfor serieskaperne ikke ville bruke det om igjen alt nå, men jante-kampanjen virker litt tam. Rett nok er det lenge siden jeg gikk på ungdomskolen, og jeg har aldri vært lærer. Tar jeg feil når jeg tenker at dette virker litt for enkelt?
Resultatet er uansett at Evas oppgjør mangler kraften til det herlig nådeløse oppgjøret i forrige bok, selv om serieskaperne prøver hardt. Og med tanke på hvor tett kontinuiteten i denne serien er, mener jeg det er helt relevant å sammenlikne de to. En av de mindre sidehandlingene i «Søt musikk» viser direkte til oppgjøret fra forrige bok, og uten at serieskaperne ser behovet for å forklare sammenhengen.
Til gjengjeld har «Søt musikk» flere og bedre bihandlinger, med mye å glede seg over og føle på for trofaste lesere. Vi får et nærmere innblikk i hvordan Gabrielle lever som skilsmissebarn. Vi blir kjent med Gabrielles nye nabo Abel, en klassisk følsom kunstnertype. Han er nok inspirasjonen for tittelen, men uten at serieskaperne prøver å forhaste en forelskelse mellom ham og Gabrielle. Den naive sladrekoppen Charlie står igjen for de beste humoristiske innslagene, men får også vist fram ukjente sider ved seg selv. Det samme gjelder Adele, som i tillegg begynner å få oppmerksomhet for kunsten sin bind tre. De beste romantiske komedier handler om mye mer enn romantikk.
Oppå det hele kommer fargemotivet som hver bok i serien virker å ha. Bind to var høstlig oransje og gult, bind tre har nyanser av lyserødt som formidler sorg og uro, men til slutt også harmoni og fornyet tro på kjærligheta. Med eller uten et litt flatt hovedplott er motivet en fortreffelig, men subtil ramme for en over gjennomsnittet god tween-såpeopera. Jeg sitter igjen og bryr meg mer og mer om veien videre
Forelska? 3 – Søt musikk
Skrevet av BeKa, tegnet av Maya
Oversatt av Tuva Sverdrup-Thygesen
104 sider
299 kr. (veil.)
Fontini Forlag
Les om alle bøkene i serien