Linn Isabel Eielsen er bare 21 år gammel, men har for lengst blitt lagt merke til i miljøet. «Ikke mesterlig utført, men kreativt tenkt» er hennes første bok på et etablert forlag.
Av Kristian Hellesund og Trond Sätre
Eielsen har lenge vært ute på sosiale medier med tegneserien «L-Innsikt», som også har skaffet henne gjesteroller på flere tegneseriefestivaler. «L-Innsikt» kan for øvrig leses i avisen Framtida, og serieskaperen har også stått for flere egenutgitte utgivelser.
Überpress står bak Linn Isabel Eielsens nyeste utgivelse, med en tittel inspirert av en tilbakemelding fra en lærer. For Linn Isabel er ennå i utdanningsfasen. Boka oppleves som en naturlig oppfølging av det selvutgitte albumet «Indentiteit: 3 år med L-Innsikt» fra 2019, da hun holdt på med å lete etter et studiested. Den nye utgivelsen er tilsvarende «modnet», med stive permer og tradisjonelt albumformat. Tegneseriene presenteres med tre striper på hver side.
Innholdsmessig følger «Kreativt» malen fra «Identiteit»; striper blandet med essays og andre assorterte tekster «L-Innsikt» er en tilsynelatende selvbiografisk tegneserie som skildrer livet til Linn som student. Vi får se henne slite med koronaproblematikk, frustrere seg over lokal kriminalitet, filosofering rundt studentrollen og ambivalente følelser rundt det å handle på Ikea (for anledningen under det donaldistiske bland-brandnavnet «Ikehva»). Særlig pandemiens frykt og frustrasjoner, og boligmarkedet i Oslo (også det en rik kilde til frykt og frustrasjoner) preger stripene, og gir oss raskt betydelig innsikt i hvordan studentlivet i Oslo har preget serieskaperen så langt.
Men «L-Innsikt» er mer enn dette, det er en tegneserie om det å finne rollen sin som ung voksen i en underlig verden. Eielsen bruker nemlig også vel anvendt plass på identitetsproblematikk, vennskap, homofiles rettigheter og selvsagt den vanskelige kjærligheten.
Noen veldig få ganger kan det virke som hun har fylt på med materiale fra gamle vitsebøker («Men med meg er det stikk motsatt, Jeg klarer ikke å drikke kaffi når jeg sover»). Men som oftest presenterer hun et ganske så personlig uttrykk. Stripene er lagt opp med humoristiske poeng balansert kombinert med hverdagsfilosofiske betraktninger med bred allmenngyldighet. Og selv om hun innledningsvis betviler poenget med å drive politisk satire i våre dager («Det er jo ikke vits å parodiere et sirkus»), er det mye konfrontasjonsvillig satire i stripene hennes
Serieskaperen balanserer mellom det å være unødvendig utleverende og det å være personlig (det kulminerer med et sårt brudd på side 44). En vanskelig balansegang, men når Eielsen kombinerer dette med sterke meninger og en solid brodd med humor ser resultatet svært tilfredsstillende.
Selve tegningene har et distinkt søtt preg over seg. Som Eielsen forklarte på I-CAN denne helgen, ga hun etter hvert opp forsøksvis realistiske ansikter til fordel for stiliserte, karikerte ansikter og få bakgrunner. Hun er en dyktig fargelegger som gir tegningene noe ekstra, noe som sørger for at denne teknikken fungerer ekstra godt. Samtidig gir det søte inntrykket en nødvendig avstand til en del av problematikken som serieskaperen tar opp. Budskapet blir rett og slett tydeligere. Fordi L-innsiktfigurene ser mindre spesifikke ut enn de pleide, er det dessuten lettere for publikum å identifisere seg med Linns «avatarer».
Linn Isabel Eielsen er en stemme for framtiden i det norske tegneseriemiljøet. Hvilken kunstnerisk retning hun kommer til å ta videre, er på ingen måte gitt, men «Ikke mesterlig gjennomført, men kreativt tenkt» er et flott nedslag i hvor hun står i dag.
Denne teksten tar utgangspunkt i en anmeldelse av Kristian Hellesund som sto på trykk i Sydvesten 15. oktober.
Ikke mesterlig utført, men kreativt tenkt
Av Linn Isabel Eielsen
Forord av forfatteren
64 sider
299 kroner
Überpress
Les også:
Intervju med serieskaperen (2019)
Anmeldelse av «Identiteit»