Bomber og brennevin

Slagscenene er helt klart det beste ved «Sabotør: I skyggen av Tirpitz». Som tegner er John S. Jamtli dyktig, men som forfatter er han ikke alltid like engasjerende.

Forventningene har vært betydelige til Jamtli sin siste tegneseriebok om modige norske motstandsfolk under krigen. Senkingen av Tirpitz i 1944 skal visstnok ha forkortet krigen en del. Lenge har jeg tenkt på at det burde vært laget en film om Hitlers stolthet, men det ville blitt kostbart for norske produsenter, så da får vi nøye oss med en tegneserie-adapsjon av historien enn så lenge. Tidligere har tegneserieskaperen fra Mo i Rana laget to tegneseriebøker om modige norske motstandsfolk; «Sabotør» (2018) og «Sabotør: Operasjon Muskedunder» (2019). Allerede med sin debut-tegneseriebok om Nordlands forfatterprest, «Dass» (samlet 2016), viste han interesse for historie. De er som tegner at 38-åringen får uttrykt seg best. Åpningsscenen er glimrende; en vakt på et fyrtårn ute i havet hører motorduren fra Tirptiz, det enorme skipet glir gjennom tåkebanken, og får en majestetisk introduksjon som man kunne vente i en Hollywood-film.

Ved siden av Bismarck var Tirpitz det største krigsskipet som Nazi-Tyskland disponerte. Fra 1942 var det gigantiske skipet, som veide over 40.000 tonn, stasjonert i Norge. I de to årene Tirpitz seilte langs norskekysten utgjorde det og dets følgeskip en trussel mot Murmansk-konvoiene, som sendte proviant og utstyr fra England til Russland. Flere allierte angrep ble gjort mot skipet, og Tirpitz tilbragte mye tid i havn, og ved vedlikeholdsarbeid. De allierte lyktes omsider med å få senket det i Tromsø 1944. Skipets mannskap på over 900 personer ble drept i angrepet.

Alkoholisert helt
Historien om Tirpitz’ seilas i Norge byr på flere aspekt som passer til tegneserieformatet. Skipets skjebne i 1944 er velkjent, men ikke så mange kjenner til motstandsfolkene som var engasjert i oppdraget med å senke Tirpitz.  De besto av Karl «Kalle» Rasmussen, Harry Pettersen og Torstein Raaby, som rapporterte til London. Disse og andre karakterer i boken er stort sett sjablongmessig beskrevet. Innledningsvis får Raaby trening i England, og i 1942 sender britisk etterretning ham med ubåt til Finnmarkskysten, ettersom han er lommekjent i landsdelen. I Vadsø rekrutterer han Kalle, som nettopp har fått seg kjæreste.

Dessverre får jeg får ikke så mye mer inntrykk av Raaby enn at han er modig, svært alkoholisert og frisk i språket. Da er Kalle sin kjæreste Sigrid, som også føder hans barn, et mer interessant bekjentskap. Forståelig nok er hun bekymret for hva hennes mann i motstandsbevegelsen er involvert i. Utfallet av forholdet deres er faktisk en av få overraskelser i fortellingen.


Mange locations
Akkurat som i moderne krigsfilmer har også Jamtli latt soldatene få kommunisere på sine respektive morsmål; nazister snakker stort sett tysk, britiske soldater snakker engelsk, en samisk motstandsmann sier faktisk også noen ord på samisk, mens heltene, sabotørene, snakker nordlending-dialekt. De banner mye, og sier ting som «Dem e spinn, fette hakke mæ gærn, sir…» Det føles som et lettvint fortellergrep. Mange ruter går også med på å illustrere hvor mye brennevin Raaby konsumerer. I hele tatt hamres poengene hardt inn.

En karikert Churchill
Stadig skiftes det mellom locations, og Jamtli er flink på å tegne de forskjellige aktuelle geografiske stedene som fortellingen sveiper innom. I tillegg til Finnmark, er det ruter fra London, Bergen og Tromsø.. Her er også noen ruter fra Churchills hovedkvarter i London. Sceneskiftene fungerer stort sett bra. Tegningene er ofte detaljrike; han er fremragende på bygninger, våpen, utstyr og kjøretøy, men han kunne kanskje jobbet mer med ansikt. Churchill er så vidt gjenkjennbar, og jeg synes at en såpass berømt historisk figur burde vært mer lik originalen. Slagskipet får vi se fra flere perspektiv. I bombescenene kommer Jamtlis strek virkelig til sin rett. Når Tirpitz angripes av Royal Air Force i Tromsø 12. november 1944. er det spektakulært. Interessant er det også at Jamtli har med hva som skjedde med Tirpitz etter krigen; skipet ble smeltet om og stålplatene bl.a. brukt til å dekke hull i gater Oslo. Det sier noe om hvor solid det tyske slagskipet var konstruert.

Sabotør: i skyggen av Tirpitz
av John S. Jamtli
119 sider
329 kr.
Strand Forlag

Les også:
Anmeldelse av «Sabotør» (første bok)
Anmeldelse av Operasjon Muskedunder

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *