Ti år etter OCX

Utstillingen til Olivia Vieweg var et av høydepunktene på tegneseriefestivalen i Erlangen.

I årets sommerserie presenterer Serienett saker fra årets tegneseriefestival «Comic Salon» i Erlangen. Fotografier av Kristian Hellesund. Vignett: Tegning av Anna Maria Gentili, ide og utforming av Trond Sätre.

Da den tyske tegneserieskaperen Olivia Vieweg gjestet Oslo Comics Expo i 2014, var det i oppstarten av karrieren. Hjemme i Tyskland var hun først og fremst kjent som mangategner, men hadde også fått noe oppmerksomhet rundt tegneserieromanen «Antoinette kehrt zurück». Den vant en tegneseriekonkurranse i regi av tyske Egmont, og fikk gode kritikker.  På omtrent samme tid arbeidet hun også med en modernisert bearbeidelse av Mark Twains «Huckleberry Finn» (forenklet til «Huck Finn» av serieskaperen), der handlingen er flyttet fra USA til Tyskland.

Olivia Vieweg

Vi spoler ti år frem i tid, og Olivia Vieweg har beveget seg opp i eliteserien i den tyske tegneseriebransjen. Hun har hatt suksess som tegneserieskaper, og tegneserieromanen hennes “Endzeit” er blitt film. Festivalen hadde valgt å beære Vieweg med en utstilling av originaler, trykk og installasjoner koblet til arbeidene hennes. Utstillingen har fått navnet “Fangirl Fantasy”, oppkalt etter hennes nyeste tegneseriebok. Den omhandler fanmiljøet rundt et populært boyband. Følelser og relasjoner mellom mennesker står i sentrum i utgivelsen, og det er også typisk for tegneseriene til Vieweg.

Hovedsalen

Etter et lengre inngangsparti kommer man inn til hovedsalen. Der er utstillingen lagt opp som stasjoner hvor man kan følge enkeltprosjekter av Vieweg. Man kan følge enkelte tegneserier gjennom prosessen fra idé til ferdig verk, ofte en tusjet originalside og en ferdig fargelagt side ved siden av hverandre. Til hver delutstilling er det spilt inn små snutter der serieskaperen presenterer arbeidet sitt og snakker nærmere om hvert enkelt prosjekt.

Prøver fra «Endzeit»

Olivia Vieweg leste manga i oppveksten, og begynte altså i denne stilen. Hun var lenge tilknyttet forlaget Schwarzer Turm, både som tegneserieskaper og redaktør. Forlaget regnes som en av de viktigste utgiverne av tyskprodusert manga, også kjent som Germanga.

Som tegneserieskaper er Vieweg opptatt av å skildre samfunnsproblemer. Tema som utenforskap, mobbing, kvinneundertrykkelse, rus, prostitusjon og vold er vanlige i hennes tegneserier. I «Huck Finn» er f.eks, den rømte slavegutten Jim blitt til det rømte trafficking-offeret Jin. Vieweg er vokst opp i Jena i det østlige Tyskland, og bruker også tematikk knyttet til det tidligere DDR.

Ulike stadier i en side fra «Endzeit»

Den filmatiserte tegneserien, “Endzeit”, fortjener ekstra oppmerksomhet. Selv om historien er en ekte zombieapokalypse, er tegneserien også et av Viewegs mer akademiske arbeider.

“Fangirl Fantasy” kan sees på kunstmuseet i Erlangen frem til 7. juli.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *