Blod, eller mer nøyaktig, å blø, er temaet for den nyeste C’est Bon-antologien (CBA). I tråd med den feministiske tankegangen som preger mye av Sveriges alternative tegneserie r, betyr dette selvsagt at temaet menstruasjon står sentralt, allerede i coverillustrasjonen og forordet. Heller ikke overraskende er det at menstruasjon får et politisk poeng. Men antologien rommer langt mer enn bare det.
CBA har denne gangen mer vekt på historier enn på det grafiske, men også to rene kunstprosjekt er inkludert: Den stilrent surrealistiske «Comfort» av Mai Northcote og «My Friend D» av Susanne Johansson. Johansson er først og fremst en collagekunstner, og fikk i 2016 utgitt en kunstbok, «Void» på CBKs partnerforlag Tusen Serier. Hennes status som serieskaper i teknisk forstander høst diskutabel, og vil nok bli avvist av de fleste ennå, men «My Friend D» er sterk og uttrykksfull.
Mens «Medication» av Mattias Elftorp (en geskjeftig person i Malmøs seriemiljø, og også tidligere bidragsyter) bruker menstruasjon i en heller enkel og brutal kontekst, gir sanmarinske Darkam temaet en bredere og umiddelbart mer interessant behandling i «»The 32 Perfections» , der det settes i sammenheng med kvinnens posisjon i både religions-og samfunnsperspektiv.
Av konkrete temaer i tillegg til menstruasjon dukker temaet vampyrer opp flere ganger, og hever antologien som helhet. Antologiens grafisk vakreste serie, «The Last Act» av finske Ella Eiranto, er en tvetydig vampyrhistorie lagt til et drømmeaktig landskap med apokalyptiske undertoner. Derimot er det ingen ting tvetydig ved svensk Stefan Petrinis «The Sanguinarians»; her har forholdet mellom vampyrer og mennesker tydelige klassemetaforer. Redaktør Kinga Dukajs bidrag «Bloody Mary» står i kontrast til disse, da den er mer direkte og brutal i handling, og abstrakt i grafisk utforming.
Noen av seriene er først og fremst banale, og litt for forutsigbare til å gjøre noe inntrykk. «One day you’ll understand» av danske Rakel Stammer har et lettvint og litt for dvelende budskap om «å ha blod på hendene». I finske Henna Räsänens «Stadtbad» er selvskading temaet i en overtydelig politisk metafor. «What the blood clot» av spanske Gonzo Rodher er en klisjepreget metaforisk komedie om kroppens reaksjon på hasj, selv om den i alle fall er ganske visuelt sprelsk, i tillegg til at den tilfører denne dystre antologien en anelse humor.
Blod-temaet brukes for det meste ganske konkret, men i et par tilfeller må leseren legge en god del velvilje til for å se noen tydelig sammenheng. «The Executioner and the Jester» av Nicolas Krizan og «Laika» av Magda Boreysza er begge fabler med kun en indirekte tilknytning til tema, men bare den sistnevnte innbyr til virkelig refleksjon.
På 100 sider er dette den fyldigste CBA vi har omtalt hittil, og spennvidden er stort, både i kunstnerisk og narrativt uttrykk. Valget av temaet «blø» har resultert i en noe mer fokusert antologi enn forrige antologi – de aller fleste historiene handler faktisk temmelig konkret om blod. Dette har ikke lagt noen demper på fantasien og kreativiteten hos bidragsyterne, enkelte ujevne innslag til tross.
CBA Vol 35 – Bleed
Av diverse. Redaktør og forord: Kinga Dukaj
ISBN: 978-91-87825-10-1
100 sider
70 SEK
CBK
Les om de tidligere utgivelsene:
Nyanser av blått (vol 32+33)
Tegneserier som kunst, eller omvendt (vol 34)