Tur-retur Kjærlighetsplaneten

«Feriefling» er kanskje den svakeste boka i «Forelska?»-serien. Best er det nok å lese den som en sommerlett stemningsrapport. 

Ja, det er fullt sommermodus i bind fire, helt fra tittel og forside. Og ja, boka kom ut senhøstes i Norge. Første bok kom ut på norsk i fjor høst, et drøyt år før denne, og det er tydelig at den norske forleggeren har bestemt seg for å være hakk i hæl på den fransk-belgiske. Bind fem kom ut på fransk i september, og den norske oversettelsen kommer i januar. Så da var det bare å stokke om på årstidene og la de norske leserne drømme seg tilbake til sommeren.   

Plottet er enkelt og tilforlatelig: Adele har fått tilbud om å smykke ut en gallerivegg på Sardinia, og inviterer Lina og Gabrielle for å gjøre en venninneferie ut av det. Men Adele har brutt med familien, og vil reise uten faren. Så, i en farseaktig sekvens som ikke kler serien, gir nabogutten Abel seg ut for å være faren og snakker med foreldrene. Foreldrene, som sikkert ble blodig fornærmet over hva døtrene trodde de kunne bli lurt av, sier nei. Helt til de ikke gjør det likevel (det kunne vært litt bedre bygd opp).

Resten er mest kos og mer eller mindre ønsket flørting, selv om det er forsøk på å gi historien substans. Mest vellykket er den poetiske utbroderingen som jentenes lokale venninne, Larissa, gir dem om sine erfaringer på «Kjærlighetsplaneten». Denne gir både forfatter og tegner anledning til å utfolde seg verbalt og visuelt i en ellers ganske jordnær serie.

Det er også her vi ser bokas fargekode i fullt utspring. Fargene er veldig viktige i denne serien, og hver bok har liksom sin spesialkomponerte palett, Sommeren har mange farger, men tegner/fargelegger Maya har her valgt seg et par spesielt karakteristiske; kveldsrøden (og morgenrøden), pluss mørkeblått for den stjerneklare sommerhimmelen 

Rett nok er det også et annet tema som boka kommer inn på, og likeens prøver å ta mer på alvor. Lena har kroppskomplekser, noe som selvsagt blir ekstra tydelig på ei middelhavsøy med mange strender. Historien behandler tema ganske overflatisk, men jenter i den rette alderen vil kanskje like Linas direkte, selvutleverende stil.   

B-plottet dreier seg rundt Charlie, som er blitt igjen hjemme. Denne boka gir henne en mer prominent rolle enn før, men i en kontekst som fungerer mindre bra, både som komedie og som drama. Blant annet fordi det er litt uklart hva som er hva: Foreldrene lar Charlie bli igjen alene hjemme i sommerferien, og hun låser seg straks ute. Hun har ikke nøkkel (det er helt uklart om det fantes en nøkkel i huset, en gang), så hun kan ikke komme seg inn … i et stort hus med dusinvis av vinduer. Morens reaksjon på dette (når Charlie ringer henne) kan beskrives bedre som idioti enn som forsømmelighet.        

Utgangspunktet er altså litt søkt, men etter hvert viser det seg at B-plottet er viktig, i det lange løp. Jeg skal ikke røpe hvorfor, men det er en god grunn til at denne boka og den neste kommer så tett på hverandre.

Når en ser «Feriefling» i forhold til denne helheten blir konkusjonen at boka bør leses som en stemningsrapport, et sommerlett pusterom i «Forelska?»-serien. For alternativet er å lese det som et eneste langt forspill til neste bok.


Forelska? 4 – Feriefling
Skrevet av BeKa, tegnet av Maya
Oversatt av Tuva Sverdrup-Thygesen
112 sider
299 kr. (veil.)
Fontini Forlag

Les om alle bøkene i serien

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *