Taust leven

Kunstens estetikk og form møter tegneserien som fortellende medium i Maya Øvrebøs «Labyrint».

Det er et krevende prosjekt som bildekunstneren Maya Øvrebø, en av ildsjelene bak Comnicon, har begitt seg ut på med tegneserieboken «Labyrint».  Boken hadde vært under utvikling siden 2016, minst, før den kom i salg i fjor høst, og den er hennes første tegneserieutgivelse. Og for en debut dette er! Maya Øvrebø hopper uti det med stort format og en lengre historie, og for sikkerhets skyld velger hun å ikke bruke ord.

Dermed er dette i utgangspunktet en solid svenneprøve for fortelleren Maya Øvrebø. Hun skal vise at hun er i stand til å bære historien med tegninger alene, og viktige vendepunkt og mer kryptiske hendelser skal gli inn som en klar og naturlig del av helheten. Dermed blir også symbolspråk viktig i handlingen, og hver enkelt rute inneholder mer enn den tilsynelatende viser.

Tegneren Maya Øvrebø er et spennende bekjentskap. Til «Labyrint» har hun valgt å bruke blyanten som arbeidsredskap. Øvrebø viser at hun mestrer sidelayout der hun kombinerer enkeltsider med flere ruter med større oppslag. Flyten er god fra rute til rute og side til side, og tegnearbeidet hennes er både lekkert og dyktig utført.

Historien er noe mer esoterisk, og den krever flere gjennomlesninger. Hovedpersonen er en ung kvinne, og hun har en rekke opplevelser av mer eller mindre surrealistisk art. Mye tyder på at store deler av handlingen er drømmer eller hallusinasjoner. Symbolbruken har en fremtredende plass, og særlig de marerittaktige måkene som en slags kaoskraft som må temmes og beseires, er et sentralt gjennomgående element. Selvsagt finnes det en labyrint i sentrum for historien, men oftere fungerer den som en ramme hvori andre utfordringer må overvinnes, enn en direkte utfordring i seg selv. Samtidig er det enkeltpunkter underveis som skildrer møter mellom mennesker, vennskap, kjærlighet og konflikter.

«Labyrint» er en vakker, men også en krevende bok. Det er ikke rett frem å lese den, og det trengs både tid, refleksjon og som sagt gjenlesning for at den skal gi ordentlig utbytte.  Etter en slik handlingsrik, abstrakte tegneseriedebut blir det interessant å se hvor veien går videre for henne som serieskaper.



Labyrint
Av Maya Øvrebø
106 sider
250 kroner
Egenutgivelse

Denne anmeldelsen sto på trykk i Sydvesten 13. februar 2020, men teksten er bearbeidet for Serienett. 

Les også:
Intervju med Maya Øvrebø

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *