Vinteren kommer

Med «Før Midnattsbarnet» avsluttes andre del av Alene-føljetongen. Gåtene står i kø.

Planen var å omtale Alene bind 8 og 9 i én anmeldelse, siden de kom ut på norsk med kortere mellomrom enn noen av de tidligere albumene. Nå viser det seg at kapitlene er litt for ulike til at det ville gi fullgod mening. Ironisk nok utkom bind 6 og 7, hvis historie går i ett, med sju måneders mellomrom.

Dessuten begynner det niende albumet med en spoiler. Ikke store overraskelsen riktignok, men Storstad-gjengen har altså vunnet retten til å forlate Neosalem. Vi møter dem (minus Camilla, som har sine egne grunner for å bli, og pluss Knivenes Mester og Tommys venninne Aisha) oppe i en snødekt fjellheim. Her vil Dodji finne ut om han kan være det såkalte Midnattsbarnet, en mystisk ondskapens kraft, som det ble hintet om i «Arenaen» Til vennenes frustrasjon unngår han å forklarer dette nærmere.

I mindre grad enn «Arenaen» føles «Før Midnattsbarnet» som en selvstendig episode, den føles som en overgang – Men en overgang vi ikke har sett maken til! Det som videre skjer, går enda lenger inn i mind screw-territorium enn noe tidligere album i serien. Jeg kan røpe så mye som at flere rystende oppdagelser venter, og vi blir kjent med to nye, mystiske karakterer. De kommer ut av det blå (eller fram fra mørket), men virker allerede som mer interessante og betydningsfulle antagonister enn de vi ble kjent med i forrige album. Begge karakterer har også unike og til dels uhyggelige designtrekk som underbygger deres antatte rolle i dramaet.

Humoren, selv det mørkere slaget, er nesten fraværende denne gangen.  Enn så lenge er det ikke rom for den. Antons kvasi-vitenskapelige teorier, som i «Arenaen» ble brukt som en slags spissfindig metavits, drøftes i fullt alvor denne gangen.

Også tittelen er temmelig spissfindig. Man kunne bare kalt albumet for «Midnattsbarnet», og det ville gitt mening. Men den lett distraherende tilføyelsen «Før» passer bedre til albumets enigmatiske innhold. For «Før Midnattsbarnet» er fullt av gåter, og besvarer (eller begynner å besvare) bare en av dem – Helt på slutten, og det på en måte du må se for å tro på.

Dette er siste kapittel av seriens andre del (eller syklus), og herfra er det helt umulig å snu.

Alene 9 – Før Midnattsbarnet
Skrevet av Fabien Vehlmann, tegnet av Bruno Gazzotti