To utstillinger i Tyskland har hatt fokus på Knoll og Tott siden november, med en tilhørende stor utstillingskatalog som får oppmerksomhet i tegneseriekretser.
Det har vært to store utstillinger med utgangspunkt i skaperverket til Rudolph Dirks, skaperen av «The Katzenjammer Kids», senere også kjent som «The Captain and the Kids», eller «Knoll og Tott» for oss. I Dirks’ fødeby Heide har det i flere måneder vært en egen utstilling på lokalmuseet kuratert av Tim Eckhorst, mens det i Dortmund fortsatt står fremme en utstilling arrangert av den tyske tegneserieeksperten Alexander Braun. Braun er kjent som en viktig tegneseriehistoriker, og han har vunnet Eisner-prisen to ganger for sitt teoretiske arbeid. Sammen har Braun og Eckhorst laget en fyldig utstillingskatalog med 472 sider om tegneserien, tegneserieskaperne bak, og populærkulturell historikk rundt 1900. I tillegg er det presentert gjengivelser av ulike tegneserier og annet arbeid fra blant annet Rudolph, Gus og John Dirks og flere tegneserieskapere som var aktive på begynnelsen av 1900-tallet. Felles for dem var at de samarbeidet med Rudolph Dirks.
Utstillingen i Dortmund befinner seg i det kommunale utstillingslokalet cartoon+comic. Som besøkende i byen var det overraskende lett å finne utstillingen. Utstillingslokalet er rett overfor jernbanestasjonen i byen, og man må rett og slett gå forbi det for å komme seg inn i selve bykjernen.
Utstillingen både overbeviser og skuffer. Det er fantastisk å ha arbeidet til Rudolph Dirks så synlig og tett på, men samtidig har mange av utstillingsobjektene vært vist frem i Heide under Dirks-utstillingen der for fem år siden. Flere av dem var også representert i utstillingskatalogen den gang, så det føles som en repetisjon å se dem en gang til.
Lokalet er godt innredet, og man forstår at det er en kurator med ferdigheter innen både presentasjon og historie. Utstillingsobjektene sentrert rundt familien Dirks er godt plassert, og det er en fin utvikling når man beveger seg fra objekt til objekt. I tillegg har Alexander Braun knyttet utstillingen opp til ulike tema. De tre tegneserieskaperne fra Dirks-familien har selvsagt egne vegger, men det er også tematikk knyttet opp til tysk utvandring og til New York. Også Harold Knerr har fått sin del av utstillingen, der det blant annet er presentert en original søndagsside.
Ikke så mange originaler er igjen etter Rudolph Dirks. Mye tyder på at han ikke var så opptatt av originalsidene sine, og da sønnen John ga bort originaler og avissider og annet kunstnerisk etterlatenskap fra faren til byen Heide, var det i hovedsak originalarbeid laget av ham selv med signaturen til Rudolph. John fungerte i praksis som farens ghosttegner fra 1956 til Rudolph døde i 1968. Et artig objekt i den anledning er en delvis fargelagt original, der Rudolph bare har angitt for fargeleggeren hvordan han tenkte seg de ulike karakterene og objektene.
Mens Dirks-navnet i stor grad er knyttet til tegneserier, hadde Rudolph Dirks også andre tanker rundt talentet sitt. Han drev med oljemaleri, og flere av maleriene fikk oppmerksomhet. Dirks var en av dem som stilte ut arbeid under den kjente utstillingen Armory Show i New York i 1913, og da viste han frem en side ved seg selv som ikke nødvendigvis er så kjent. Blant utstillere som van Gogh og Edvard Munch sto Rudolph Dirks’ verk “Cows” utstilt.
Det er en fornøyelse å ha sett utstillingen, og det er underlig å tenke seg at Rudolph Dirks og hans tegneseriearbeid har vært så lite kjent i Tyskland. Det foregår et arbeid for å gjøre ham og tegneseriene bedre kjent i landet, og disse utstillingene og den store utstillingskatalogen er ment å få serieskaperen frem i lyset. Alexander Braun, Tim Eckhorst og andre involverte har til en viss grad lykkes med det. Tyske tegneserietidsskrifter har tatt for seg både utstillingen og boken, og det har vært en del pressedekning i både aviser, radio og fjernsyn.
Alle fotografier av Kristian Hellesund
Les også:
125 år med moderne tegneserier
Vandring i Dirks’ fotspor
125 år med Katzenjammer Kids
Den komplette Dirks-omvisningen