
Mens bok 1 av K.L. Kølleskovs dystopiske sci-fi Chanta var nokså sprikende, er fortsettelsen både mer fokusert og actionfylt, og ikke minst har den mer kunstnerisk tyngde.
Forfatter og tegner K.L. Kølleskov (aka Katrine Louise Kølleskov Bryn) er født i 1993, har studert informatikk og jobber som systemutvikler. Under pandemien startet hun Chanta som en web-tegneserie. I fjor ble første del utgitt i bokform av Überpress. Denne serien, som forfatteren begynte å publisere under pandemien, plasserer seg trygt utenfor mainstream-segmentet. Mens handlingen i første bok allerede har vært lagt på nettet, er handling i fortsettelsen nytt og tidligere upublisert materiale.
Søken etter innsikt
I Chanta bok 1 ble vi introdusert for en postapokalyptisk verden, hvor en gruppe mennesker søker etter kunnskap om sivilisasjonen fra før kollapsen inntraff, 150 år tidligere. Skaperen blander elementer fra både dystopisk sci-fi, fantasy og manga. Jeg synes dette har vært en noe krevende serie å komme inn, da den første boken er tidvis ufokusert og man får ikke alltid tydelige markører om hvor man er. I første bok synes jeg også at sekvensen i noen ruter var litt rotete fortalt. Heldigvis har Kølleskov har blitt bedre på mange felt; både storytelling og tegninger er på et høyere nivå. Men også i denne gangen kunne jeg trengt litt tydelige markører på location og action. Søken etter kunnskap om kollapsen utvikler seg til å bli enda mer episk i bok 2. Geraldine heter hovedpersonen; hun er eventyrlysten, modig og smart, og kan minst tre språk. I sin søken har hun med seg to ledsagere, den androgyne mystikeren Elijah og Mira, som hun blir en slags storesøsterfigur for.

Tegneseriekunst på flere plan
Her får Kølleskov også vist mer kunstneriske ambisjoner, som kreative slåsskamper, uvanlige visuelle sammensetninger og originale rute-perspektiver. Innledningsvis resyme av handling i første bind er fantasifullt gjengitt på de to første sidene, i form av Geraldines brev til sin mor. Den oppvakte leser vil selvsagt registrere at det er en ganske naiv og overfladisk gjennomgang av handlingen, så det er uansett en fordel å lese første bok.
Geraldines kamp mot de blå undersjøiske hendene er et visuelt høydepunkt. Variasjon i perspektiver er elegant utført flere steder i bok 2, men særlig i denne scenen. Hennes store styrke i begge bøkene er utvilsomt evnen til å tegne mennesker og spesielt ansiktsuttrykk. På dette feltet er hun særlig dyktig, og på noen tilfeldige valgte sider ser jeg ansikt som effektivt uttrykker frykt, sinne, overraskelse og bestemthet.

Nyanser av rødt
Fargelegging er sterk og virkningsfull, og står i stil til handlingen, i blant føler jeg at serieskaperen får sagt mye om stemning med grønne, mørkeblå og røde bakgrunner. Horisontene hennes kan imidlertid ofte være ensfargede og litt kjedelige, men det fungerer ofte greit nok, ettersom horisontene ofte gjengir stemninger. Iblant kunne jeg dog håpe at hun skildret flere detaljer i landskapene, det ville skapt et mer episk inntrykk av serien. Fjellplatået i halvstor rute på side 84 har et potensiale, og kunne med fordel vært blåst opp og hatt mer tekstur, mens det fine fargelagte (i nyanser av rødt) ørkenlandskapet på side 66 ville vært mer minneverdig om det var flere detaljer i ruten som går over en side.

Vold og sex er ingen mangelvare, som eksempelvis en orgie, sex-leketøy og dildoer på hodebåndet. Likevel er sex-scenene faktisk tonet noe ned i forhold til i første bok. At hun impliserer sex istedenfor å gjøre det sensasjonelt, er et grep jeg har sansen for. La oss heller ikke glemme forfatterens humor, som kan være både eksperimentell, leken, grotesk og også subtil.
I likhet med Chanta bok 1 avsluttes historien brått i en slags cliffhanger-fortsettelse, som vi kjenner fra moderne tegneserienarrativ. Men det føles kanskje litt lenge å måtte vente ett år til fortsettelsen. Ifølge planen skal det bli hele seks-syv bøker i serien, så fortellingen er bare i innledningsfasen. Her er mange spennende muligheter for videre handling, og flere kunstneriske utfoldelser.

Chanta Bok 2
Av K.L. Kølleskov
150 sider
349 kr.
Überpress