En kulturell «wake-up call»

Yumiko lever et godt liv i London. Når faren dør, reiser hun tilbake til Japan. En reise som byr på personlige transformasjoner i Fumio Obatas «Just so happens».

De første sidene av historien viser oss et moderne London, fremstilt gjennom store akvarell-landskap. Fortellingen følger et vestlig tegneserieformat med japansk preg. Bokas hovedperson Yumiko har etablert et vellykket liv i et nytt land: Hun jobber som grafisk designer, har gode kollegaer og en støttende partner.

Gjennom en bevisst bruk av både rektangulære og kvadratiske ruter formidler Obata en rolig sinnsstemning. Det rolige tempoet understrekes av detaljerte landskap og observasjoner av karakterenes omgivelser, noe som gir leseren tid til å bli kjent med det visuelle uttrykket kalt «Ma» – et japansk konsept som handler om «rommet mellom ting». (Pilgrim, 19861). Dette konseptet brukes bevisst av japanske mangategnere og filmskapere for å skape pauser i fortellingen som gir rom for refleksjon og dybde. En kjent filmskaper som bruker dette virkemiddelet aktivt er Hayao Miyazaki, en av grunnleggerne av Studio Ghibli (Edwards, 20232). En kombinasjon av «Ma» og den introspektive tilnærmingen, gjør at vi blir bedre kjent med Yumiko som person og hennes samspill med omgivelsene.

Historien har også hyppige tilbakeblikk som viser hvem Yumiko er. Likevel kan det til tider være forvirrende å skille mellom nåtid og fortid, ettersom fargebruken i disse scenene ikke er konsekvent. Noen tilbakeblikk er i svart-hvitt, mens andre er i full farge, noe som gjør det litt vanskelig å forstå når handlingen hopper mellom tider – med mindre man leser teksten nøye.

Den grafiske romanen tar opp temaer som identitet, kulturforskjeller, sorg og kjønnsroller. Obata klarer å utforske disse temaene på en tilfredsstillende måte, blant annet ved bruk av monolog der Yumiko hevder at hardt arbeid og lykke var avgjørende for å lykkes i London – noe som samsvarer godt med erfaringene til mange innvandrere i dag. I tillegg bruker forfatteren dialog og samspill mellom karakterene for å tydeliggjøre kulturforskjeller. Et eksempel er telefonsamtalen mellom Yumiko og sjefen hennes i London, der de diskuterer arbeidsoppgaver. Sjefen mener at Yumiko burde tilbringe tid med familien etter farens død, mens Yumiko ønsker å jobbe. Dette får sjefen til å undre seg over om det er en «japansk greie» – en kommentar som speiler stereotyper knyttet til japansk arbeidskultur.

Romanen beskriver også kjønnsroller i Japan på en realistisk måte, noe som belyses i dialogen Yumiko har med begge foreldrene om å flytte til London. Det mest interessante er at mor og far har ulike verdier. På den ene siden vil far at hun skulle leve et «A4-liv» i hjemlandet – en trygg jobb og et familieliv. Dette minner om forventningene til den gjennomsnittlige japanske kvinnen om å «sjonglere» arbeidsliv med idealet om å være en «god kone» (Brás, 20213)  På den andre siden har vi mor som er litt mer liberal, og oppmuntrer Yumiko til å nå hennes drøm om å flytte til et nytt land.

Etter farens bortgang ser vi hvordan Yumiko bearbeider sorgen. Da dødsfallet ble annonsert, så vi ingen tårer fra Yumiko – bare et stille hjertesukk. Er det realistisk? Reaksjonen kan virke dempet, men er likevel troverdig med tanke på det anstrengte forholdet hun hadde til faren.

For å vise sorgprosessen, bruker Obata visuelle metaforer inspirert av buddhistisk tradisjon om renselse etter døden. Disse metaforene igangsetter en «wake-up call» hos Yumiko. De overnaturlige elementene viser hennes indre reise, særlig i scenene der hun er en del av illusjoner. Overgangene mellom illusjon og virkelighet kan oppleves som forvirrende, som et øyeblikk hvor Yumiko befinner seg i en illusjon, men plutselig våkner i sengen på neste side. Som leser blir jeg sittende igjen med flere spørsmål: Var det en drøm, en visjon eller en spirituell opplevelse?

Just so happens er en tankevekkende grafisk roman som kombinerer visuell ro med viktige temaer som identitet, kulturforskjeller og  tilhørighet. Gjennom fine illlustrasjoner, kulturelle referanser og en introspektiv hovedkarakter, får vi innsikt i hvordan det er å leve mellom to verdener – og hva som må til for å forene med fortiden. Historier gir et sterkt inntrykk og anbefales til lesere som er opptatt av identitet, familie og det å finne sin plass i verden.


Just so happens
Av Fumio Obata
160 sider
279 kr.
SD Books


  1. Pilgrim, Richard. “Intervals (Ma) in Space and Time: Foundations for a Religio-Aesthetic Paradigm in Japan.” History of Religions, vol. 25, no. 3, 1986, pp. 255–277.
    https://www.jstor.org/stable/1062184 ↩︎
  2. Edwards, Shanee (2023, 27. November). Hayao Miyazaki says «Ma» is an essential storytelling tool. https://screencraft.org/blog/hayao-miyazaki-says-ma-is-an-essential-storytelling-tool/ ↩︎
  3. Bràs, Patrica Sequeira (2021, 13. Mars). Japanske kvinners syn på livet, kjønnsroller og samfunnet. https://www.nytid.no/japanske-kvinners-syn-pa-livetkjonnsroller-og-samfunnet/ ↩︎

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *